Welkom op het platform voor sport, bewegen en vrije tijd in de gemeente Kampen

HATHA YOGA

Een goed opgebouwde Hatha Yoga les bij Art of Yoga te Kampen omvat alle bovenstaande elementen: Yin en Yang, kracht en soepelheid, inspanning en ontspanning. In de Hatha Yoga Pradipika (één van de oudste teksten over yoga) wordt Hatha Yoga omschreven aan de hand van 6 praktijken: pranayama (ademhaling), asana (houdingen), mudra (handgebaren), mantra (kirtan), bandha (sloten), kriya (reiniging). Aangezien pranayama en asana de 2 voornaamste onderdelen zijn van de hedendaagse Hatha Yoga lessen zal ik deze hieronder verder toelichten.

Pranayama
Tijdens een groepsles Hatha Yoga leer je om je adem te controleren en correct te gebruiken. Door middel van ademhalingsoefeningen en ook door het concentreren op je adem tijdens de asana’s ontdek je de rol van je adem in het activeren en ontspannen van je lichaam. Maak je je adem snel en krachtig (bijvoorbeeld tijdens de Vuurademhaling), dan warmt je lichaam op en worden je spieren actief. Daarentegen als je je adem vertraagt ontspannen je spieren, koelt je lichaam af en kom je in ontspanningsmodus. Aan het begin van een Hatha Yoga les doe je meestal een aantal ademhalingsoefeningen (zoals de Vuurademhaling, en de Afwisselende Neusademhaling). Deze ademhalingsoefeningen bereiden je voor op de komende asana’s.

Asana
Hatha yoga achterhoek sinderenDe yoga houdingen of asana’s die je tijdens een Hatha Yoga les doet worden telkens een tijdje aangehouden (1-3 minuten). Hierdoor leer je je lichaam in de oefeningen te observeren. Ondanks de spanning in je spieren ga je op zoek naar ontspanning. Je leert je lichaam te controleren en bouwt zowel kracht als soepelheid op. Zoals hierboven al vermeld werken de houdingen op de organen, ze stimuleren het hormoonstelsel, bevorderen de bloedsomloop, en veel meer. Door regelmatige beoefening van Hatha Yoga kan je voordelen merken in je lichaam en in je gemoedstoestand. Kwalen zoals slapeloosheid, hoofdpijn, moeizame spijsvertering en meer worden verlicht.

Wil je meer weten?
Bel of mail gerust, ik sta je graag te woord!
Alice de Jong
(06 37307489)
info@artofyoga.nl

< Terug naar het overzicht

Alles over deze activiteit

Hieronder vind je alle informatie over de activiteit. Inschrijven voor deze activiteit gaat niet via deze Sportpas website. Wanneer je hiernaast op de knop 'Inschrijven via..' klikt wordt je doorgestuurd naar een externe pagina om in te schrijven.

Informatie

Soort activiteit: sport
Tak van sport: yoga
Beschrijving aanbod:

Een goed opgebouwde Hatha Yoga les bij Art of Yoga te Kampen omvat alle bovenstaande elementen: Yin en Yang, kracht en soepelheid, inspanning en ontspanning. In de Hatha Yoga Pradipika (één van de oudste teksten over yoga) wordt Hatha Yoga omschreven aan de hand van 6 praktijken: pranayama (ademhaling), asana (houdingen), mudra (handgebaren), mantra (kirtan), bandha (sloten), kriya (reiniging). Aangezien pranayama en asana de 2 voornaamste onderdelen zijn van de hedendaagse Hatha Yoga lessen zal ik deze hieronder verder toelichten.

Pranayama
Tijdens een groepsles Hatha Yoga leer je om je adem te controleren en correct te gebruiken. Door middel van ademhalingsoefeningen en ook door het concentreren op je adem tijdens de asana’s ontdek je de rol van je adem in het activeren en ontspannen van je lichaam. Maak je je adem snel en krachtig (bijvoorbeeld tijdens de Vuurademhaling), dan warmt je lichaam op en worden je spieren actief. Daarentegen als je je adem vertraagt ontspannen je spieren, koelt je lichaam af en kom je in ontspanningsmodus. Aan het begin van een Hatha Yoga les doe je meestal een aantal ademhalingsoefeningen (zoals de Vuurademhaling, en de Afwisselende Neusademhaling). Deze ademhalingsoefeningen bereiden je voor op de komende asana’s.

Asana
Hatha yoga achterhoek sinderenDe yoga houdingen of asana’s die je tijdens een Hatha Yoga les doet worden telkens een tijdje aangehouden (1-3 minuten). Hierdoor leer je je lichaam in de oefeningen te observeren. Ondanks de spanning in je spieren ga je op zoek naar ontspanning. Je leert je lichaam te controleren en bouwt zowel kracht als soepelheid op. Zoals hierboven al vermeld werken de houdingen op de organen, ze stimuleren het hormoonstelsel, bevorderen de bloedsomloop, en veel meer. Door regelmatige beoefening van Hatha Yoga kan je voordelen merken in je lichaam en in je gemoedstoestand. Kwalen zoals slapeloosheid, hoofdpijn, moeizame spijsvertering en meer worden verlicht.

Wil je meer weten?
Bel of mail gerust, ik sta je graag te woord!
Alice de Jong
(06 37307489)
info@artofyoga.nl

Leeftijdscategorie: 18 tot 80 jaar
Aantal plaatsen: 6
Aantal lessen: 1
Locatie: Burgwal 74
8261 ER Kampen
Aanbieder: Art of Yoga
Bijzonderheden:
Kosten voor deze les: € 9,50


Datum Begintijd Eindtijd
woensdag 7 september 2022 10:00 uur 11:30 uur


< Terug naar het overzicht

Contactgegevens

Alice de

Telefoonnummer overdag:

06-37307489

Telefoonnummer 's avonds:

06-37307489

E-mailadres:

info@artofyoga.nl

Website:

www.artofyoga.nl